Aby system zarządzania jakością dobrze funkcjonował niezbędne jest jego ciągłe doskonalenie, dlatego istotne jest aby został przeprowadzony pomiar skuteczności systemu w celu określenia zamierzeń, jakie placówka może osiągnąć w sferze jakości. Osoby odpowiedzialne za testowanie normy za główne narzędzie doskonalenia uznały audyt wewnętrzny, pomiar satysfakcji i zadowolenia klienta, monitorowanie działań oraz przegląd zarządzania.
Wśród innych działań doskonalących system wymieniono:
- Doskonalenie procesu audytowania
- Wdrożenie zaleceń po audytach
- Działania korygujące i zapobiegawcze
- Przeprowadzenie szkoleń wśród pracowników i najwyższego kierownictwa
- Weryfikacja dokumentacji z punktu widzenia przejrzystości procedur i instrukcji
Podstawowym narzędziem służącym do doskonalenia System Zarządzania Jakością jest audyt dostarczający niezbędnych informacji, na podstawie których można odpowiedzieć na pytanie czy System Zarządzania Jakością jest:
- zgodny z wymogami normy i zaplanowanymi ustaleniami
- skutecznie wdrożony i utrzymany
- ciągle doskonalony.
Dzięki audytowaniu można uzyskać cenne informacje niezbędne do zidentyfikowania nieprawidłowości i skorygowania niezgodności.