Dokument normy wymienia wszystkie istotne obszary funkcjonowania domu
opieki i podaje wymagania jakie należy spełnić, aby zapewnić, że oferowane
usługi są bezpieczne, świadczone z należytą troską i odpowiadają na
potrzeby klientów i ich rodzin. Norma składa się z pięciu obszarów:
Zarządzanie, Zasoby ludzkie, Opieka Osobista, Realizacja usług oraz Ciągłe
doskonalenie. Norma jest podstawą do wdrożenia systemu zarządzania jakością w
placówce.
W jaki sposób wdrożyć taki system?
Z pomocą przychodzi nam opracowany już zestaw instrukcji, opisujących
sposób postępowania w poszczególnych obszarach (np. Przyjęcie do domu,
Planowanie opieki, Rekrutacja pracowników). Każdej instrukcji towarzyszą
wzory formularzy, które ułatwiają prowadzenie zapisów odnośnie codziennych
czynności. Dodatkowo, opracowano też teksty polityk, czyli deklaracji
odnoszących się do wartości, jakie powinny przyświecać osobom prowadzących dom
i tym, którzy w nim pracują. Wdrożenie systemu polega na tym, aby
zaproponowane instrukcje, formularze czy polityki włączyć do codziennej działalności
– oczywiście upewniając się, że opisują one stan faktyczny i wprowadzając
ewentualne zmiany.
Organizacja, która zastosuje się do wymagań Normy DOS i wdroży system
zarządzania jakością ma szansę znacząco podnieść jakość świadczonych usług oraz
jakość życia swoich podopiecznych. W efekcie skutecznego wdrożenia pracownicy
domów opieki będą mogli skupić się na czynnościach opiekuńczych nie martwiąc
się o to, czy postępują właściwie i oszczędzić czas, który często traci
się w przypadku nieprzewidzianych sytuacji.
Wiemy już, że zastosowanie się do wymagań normy pozwoli nam podnieść jakość
oferowanych usług (a następnie je doskonalić). Czy jest to jedyny powód, dla
którego powstała norma? Choć taki powód wydaje się zupełnie wystarczający, jest
jeszcze jedna przyczyna, dla której istnieje norma – rosnące wymagania
otoczenia.