O opiekunie medycznym…

Światowa Organizacja Zdrowia uznała wypalenie zawodowe za dolegliwość medyczną, wciągając je na listę Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11. 

Oznacza to, że od 1 stycznia 2022 roku, od daty obowiązywania dokumentu, lekarze będą mogli diagnozować wypalenie zawodowe i wystawiać na nie zwolnienia lekarskie.

Więcej: https://zdrowie.radiozet.pl/Psychologia/Stres-i-relaks/Wypalenie-zawodowe-oficjalnie-na-liscie-chorob-WHO?gclid=CjwKCAjw2uf2BRBpEiwA31VZj1TGqkT6OEoxDIdkWvjODsAIZpAi1Ayxkvk1t41nYTOybmGcMZoVpxoCPT0QAvD_BwE

Zawód opiekunów osób starszych jest zaliczany do grupy zawodów szczególnie narażonych na wypalenie zawodowe.

Wiąże się to z dużą odpowiedzialnością, zaangażowaniem emocjonalnym i wykonywaniem przez długi czas powtarzalnych czynności.

Poczucie bezradności, rozżalenie, czy frustracja mogą być dużym obciążeniem psychicznym. Dochodzi do tego przemęczenie fizyczne.

Życie opiekuna nierzadko zostaje podporządkowane potrzebom seniora, co powoduje wymuszanie zmiany własnych planów, skłania do wyrzeczeń, wywołuje poczucie bezsilności. 

Wszystkie te czynniki, zwłaszcza nakładające się na siebie w długim okresie czasu, mogą stanowić przyczynę wypalenia zawodowego.

Jest to reakcja ciała i psychiki na nadmierne obciążenie i stanowi sygnał, że w wyniku nagromadzonego napięcia oraz negatywnych doświadczeń nastąpiło ogólne, fizyczne oraz emocjonalne, wyczerpanie. 

Wypalenie łączy się z bolesnym uświadomieniem sobie, że nie jest się w stanie dłużej wykonywać swojej pracy w sposób efektywny oraz przynoszący oczekiwaną satysfakcję.  

Warto wiedzieć, że wypalenie zawodowe nie przychodzi nagle, jest to proces. Dlatego tak ważne jest obserwowanie siebie i zauważanie pewnych sygnałów, które mogą wskazywać na ten stan.

Do najbardziej charakterystycznych możemy zaliczyć brak energii, osłabienie i utrzymujące się zmęczenie, nerwowość, drażliwość, nieuzasadniony gniew lub – często przemiennie – poczucie bezradności, pustki, bycia bezwartościowym, uczucie rozżalenia, przygnębienia, braku sensu, niepokój czy lęk.

Pojawiają się także objawy somatyczne, w tym zaburzenia snu, drętwienie kończyn, bóle głowy, pleców, problemy z ciśnieniem.

Faza ostrzegawcza, czyli ciągłe zmęczenie, obniżenie nastroju, bezsenność, bóle głowy, rozdrażnienie, daje organizmowi znak – zatrzymaj się, zwolnij, weź kilka dni urlopu, odpocznij, zajmij się przez jakiś czas czym innym. Niestety nadal jest ona często bagatelizowana i mylona ze zwykłym przemęczeniem.

W kolejnych fazach, gdy spada nasza samoocena, brak wiary we własne kompetencje, gdy symptomy się nasilają i prowadzą do całkowitego zobojętnienia, chłodu emocjonalnego, oraz wycofania, należy skorzystać z porady specjalisty.

Opiekun czuje się osamotniony, ma poczucie porażki, jeszcze bardziej obniża się jego samoocena, może odczuwać niepokój i dużą zmienność nastrojów, pogarsza się jego pamięć i koncentracja. W wyniku długotrwałego stresu może dojść do pojawienia się innych bardzo niepokojących objawów – obniżenia odporności, chorób sercowo-naczyniowych, układu oddechowego, mogą zaistnieć problemy trawienne, a nawet zaburzenia odżywiania. Na tym etapie organizm jest już bardzo wyczerpany, fizycznie i psychicznie, bezsenność jest nasilona, występują bóle i zwroty głowy, bóle kostno-stawowe i kręgosłupa. 

Wypalenie zawodowe, to nie wstyd, czy porażka, to dolegliwość medyczna. Więc traktujmy to poważnie i podejmujmy odpowiednie kroki.

W kolejnym artykule przedstawimy sposoby „ Jak sobie radzić z wypaleniem zawodowym”.

Zalecenia dla seniorów

Zalecane jest przede wszystkim prowadzenie zdrowego trybu życia, ruch i zbilansowana dieta wspierają odporność. Bardzo ważne jest przyjmowanie leków wg zaleceń lekarza, nie należy odstawiać ani zmieniać dawek samodzielnie. Po potrzebne leki należy zgłosić się do przychodni. Najbezpieczniej jest zrobić to telefonicznie. Lekarz zadzwoni do pacjenta i poda kod recepty, który wraz z peselem stanowi elektroniczną receptę. Taką receptę może zrealizować za seniora członek rodziny lub sąsiad. Należy pamiętać o suplementacji witaminy D3 w ilości 2000j. Najlepiej jeżeli preparat, który kupujemy to lek bez recepty a nie suplement diety. Skład suplementów diety nie podlega tak ścisłej kontroli. Zalecam również min. 2 tyg. terapię probiotykiem – może być on w postaci kefiru lub zakupionego w aptece gotowego preparatu. Ruch i głębokie oddychanie (jednak nie powodujące zawrotów głowy) sprawiają, że płuca otrzymują więcej nowego powietrza oraz są lepiej ukrwione, a dzięki temu sprawniejsze w walce z drobnoustrojami.

Zasady postępowania w przestrzeni publicznej ulegają ciągłym zmianom. Bezwzględnie należy się do nich stosować. Maskę należy nosić tak, aby zakrywała nos i usta, pamiętając jednak, że to częste mycie i dezynfekcja rąk są kluczowe dla ochrony przed wirusem. Maski jednorazowe powinny być używane a potem wyrzucane do śmieci. Najbardziej skutecznymi maskami są maski z filtrem FFP3. Na filtrach znajdują się terminy przydatności, należy ich bezwzględnie przestrzegać, o ile nie chcemy, aby gromadziły się na nich mikroorganizmy. Na zakupy lepiej wybierać miejsca gdzie jest mniej osób albo poprosić bliskiego lub wolontariusza o zrobienie zakupów. Osoby dobrze posługujące się internetem mogą zrobić zakupy w sieci. Jeśli jednak decydujemy się na wyjście z domu, zachowujmy dwumetrową odległość od innych. Podczas kichania powstały aerozol nie dosięgnie drugiej osoby i nie stanie się możliwym źródłem zakażenia. Jeżeli mamy możliwość wyjść na świeże powietrze to, zachowując bezpieczną odległość, powinniśmy to zrobić. Najlepszym miejscem na spacer będzie las, obecnie nie ma tam obowiązku noszenia maseczki, co może być dużym atutem dla osób, które mają problemy z oddychaniem.

Nie mniej ważne od powyższych jest to, aby zachować spokój i starać się, aby przebieg dnia był jak najbardziej zbliżony do zwyczajnego dnia sprzed epidemii. Pamiętajmy o tym, że w razie nagłych zdarzeń pomoc możemy wezwać tak jak dotychczas pod nr 112. Należy pamiętać, że szpitale z każdym dniem coraz lepiej radzą sobie z leczeniem i opieką nad chorymi na COVID-19. Szpitale oraz personel zachowują środki ostrożności w opiece nad pacjentem tak, aby nie uległ on zakażeniu. Coraz więcej oddziałów testuje pacjentów na koronawirusa i ich izoluje. Nie należy przeceniać ryzyka związanego z zakażeniem koronawirusem. Należy pamiętać, że jeżeli nasz stan zdrowia wymaga pilnego leczenie szpitalnego to jest to sytuacja REALNA, natomiast jeśli boimy się o zakażenie wirusem w szpitalu, to jest to sytuacja POTENCJALNA, tj, taka, o której nie wiemy czy wydarzy się czy nie.

Tekst: Patrycja Zieniewicz, lekarz

QP-35 Informowanie o kontroli zakażeń – polityka NORMY DOS

1.0 DOSTARCZANIE ODPOWIEDNICH I DOKŁADNYCH INFORMACJI O ZAKAŻENIACH KLIENTOM I ODWIEDZAJĄCYM

1.1 W przypadku wybuchu epidemii podejmiemy kroki w celu zapewnienia, że nasi Klienci i odwiedzający są informowani o środkach, które są wymagane (uwzględniając potrzeby komunikacyjne Klientów).

1.2 Przyjmujemy rozważne i wyważone podejście do podejmowania decyzji i przechowujemy zapis działań, które zostały podjęte w odpowiedzi na wybuch epidemii.

1.3 W razie potrzeby Klienci i odwiedzający zostaną poinformowani o wszelkich ograniczeniach dotyczących odwiedzin i ustaleniach, które zostały podjęte w celu utrzymywania kontaktu z Klientami. Będziemy rozważać wpływ wszelkich ograniczeń na kondycję psychiczną, emocjonalną i socjalną Klientów oraz w razie potrzeby, porozumiemy się z Klientami i ich przedstawicielami odnośnie zmian w planie opieki, które mogą być potrzebne w celu udzielenia im wsparcia.

1.4 W pierwszej kolejności opracujemy plan kontroli zakażeń. Naszym celem będzie zmniejszenie możliwości przenoszenia zakażeń do możliwie najniższego poziomu.

1.5 Zastosujemy środki zapobiegawcze w celu zapobiegania zakażeniom i wyznaczymy osobę odpowiedzialną za wdrożenie i koordynację działań wymaganych przez plan kontroli zakażeń, który będzie ściśle monitorowany.

1.6 Klienci mają dostęp do informacji o programach szczepień i są wspierani przy zastosowaniu najbardziej optymalnej dla nich formy komunikacji w celu podjęcia świadomej decyzji o szczepieniu.

1.7 Jeśli Klienci lub odwiedzający mają jakiekolwiek obawy dotyczące zapobiegania i kontroli zakażeń, w tym wszelkie obawy związane z brakiem higieny lub czystości, powinni poprosić członka personelu, by przekazał uwagi  kierownikowi kontroli zakażeń.

1.8 Plan będzie ściśle monitorowany, a Klienci i odwiedzający będą poinformowani o tym, kiedy infekcja zostanie opanowana.

1.9 Odwiedzający będą informowani o znaczeniu higieny i związanej z tym  konieczności przestrzegania wymagań polityki higieny rąk.

2.0 SZYBKIE DOSTARCZANIE ODPOWIEDNICH I DOKŁADNYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ZAKAŻEŃ OSOBOM PRAGNĄCYM UDZIELIĆ WSPARCIA/OPIEKI MEDYCZNEJ.

2.1 Przekażemy informacje wszystkim służbom zaangażowanym w opiekę nad Klientami. Nasi pracownicy otrzymają informacje, instrukcje i dostęp do szkoleń dotyczących tego, w jaki sposób i w jakich okolicznościach mogą być udostępniane informacje na temat sytuacji epidemiologicznej.

2.2 Po rozpoznaniu objawów dostarczymy niezwłocznie informacje lekarzowi Klienta, lokalnej służbie zdrowia, pielęgniarkom kontroli chorób zakaźnych oraz wszystkim pracownikom zaangażowanym w opiekę nad Klientem.

2.3 W przypadku przeniesienia Klienta do innej placówki lub do domu dostarczymy odpowiednich i wyczerpujących informacji o stanie infekcji Klienta w ramach procedury współpracy z innymi dostawcami usług. Chcemy w ten sposób  zminimalizować ryzyko zakażenia u innych osób.

2.4 Zapewnimy zachowanie poufności podczas przesyłania informacji na temat Klienta między instytucjami.

2.5 W uzasadnionych przypadkach dostawcy usługi transportowej zostaną poinformowani o stanie zakażenia Klientów i niezbędnych środkach ostrożności.

Koronawirus informacje i zalecenia dla seniorów

Na stronie www.gov.pl pojawiła się informacja dla seniorów w związku z zagrożeniem epidemiologicznym SARS CoV-2. Wytyczne mówią o

  • Unikaniu przebywania w przestrzeni publicznej
  • Higienie rąk. Należy pamiętać o częstym myciu rąk mydłem oraz dezynfekcji rąk płynami/żelami na bazie alkoholu (min. 60%)
  • Zasłanianiu nosa, oczu i ust
  • Unikaniu dotykania nosa, oczu i ust
  • Regularnej dezynfekcji telefonów i nie korzystaniu z nich podczas spożywania posiłków
  • Zachowaniu bezpiecznej odległości
  • Stosowaniu zasad ochrony podczas kichania i kaszlu
  • Zdrowym odżywianiu i nawadnianiu organizmu
  • Korzystaniu ze sprawdzonych źródeł wiedzy o koronawirusie, źródeł wiedzy opartych na dowodach naukowych, które publikowane są na stronach internetowych GIS i MZ.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.gov.pl

Zakład Opiekuńczo-Leczniczy „CENTRUM” w Krynce

Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Krynce to nowoczesny kompleks opieki nad osobami niesamodzielnymi z powodu choroby. ZOL świadczy całodobową opiekę dla pacjentów po przebytej hospitalizacji, których stan zdrowia nie pozwala na funkcjonowanie w środowisku domowym. W ramach działalności placówki wyróżniono trzy oddziały: ZOL Ogólny, Pacjenta Mechaniczne Wentylowanego, Pychatryczny.

Opieka na najwyższym poziomie, zaangażowanie personelu i domowa atmosfera z pewnością sprzyjają rekonwalescencji pacjentów.

Bardzo dziękujemy Kierownictwu ZOL w Krynce za udział w Projekcie „DOS NOWA NORMA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W DOMACH OPIEKI NAD OSOBAMI STARSZYMI” oraz za poświęcony czas.

Rola auditora wewnętrznego – Szkolenie w ramach projektu DOS

Celem szkolenia „Rola auditora wewnętrznego” jest przybliżenie personelowi placówek opiekuńczych narzędzia doskonalenia organizacji, jakim jest audit wewnętrzny oraz nauka prowadzenia auditu w oparciu o wskazane kryteria systemowe. Symulacja auditu wewnętrznego w organizacji, która wykorzystuje system DOS.

Część teoretyczna poparta jest konkretnymi przykładami dotyczącymi poprawy funkcjonowania organizacji w oparciu o zarządzanie zgodne z systemem jakości.

Praktyczne ćwiczenia obejmują zadania takie jak:

  • przygotowanie planu i harmonogramu oraz raportów z audytów wewnętrznych
  • budowanie prawidłowych pytań audytowych. Scenki rodzajowe z metodologii przeprowadzania audytów wewnętrznych.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Audit wewnętrzny: cele i zasady przeprowadzania auditu, rodzaje auditów.  Rola i zakres odpowiedzialności auditora wewnętrznego w organizacji.
  2. Zarządzanie programem auditów: ustalanie celów programu auditów, wdrażanie i monitorowanie, przegląd i doskonalenie programu auditów.
  3. Przeprowadzenie auditu:
    • Inicjowanie auditu
    • Przygotowanie działań auditowych
    • Prowadzenie działań auditowych
    • Raportowanie auditu- ustna i pisemna ocena zgromadzonych dowodów.
  4. Kompetencje i ocena auditora: ustalanie kryteriów i metody oceny auditora
  5.  Skutki auditu – działania poauditowe oraz działania korygujące. Nauka rozróżniania: obserwacji, możliwości doskonalenia, małych i dużych niezgodności.
  6. Techniki i narzędzia stosowane podczas auditu – skuteczna komunikacja:
    • sposoby zadawania pytań
    • komunikacja niewerbalna – jak sprawić, aby auditowany z nami współpracował
    • komunikacja perswazyjna i asertywna – podstawowe zasady wywierania wpływu oraz radzenia sobie z presją współpracowników i przełożonych
    • jak obniżyć stres audytowanego.
  7. Zastosowanie wyników auditów wewnętrznych w działaniach doskonalących prace placówki.
  8. Jak wyróżniać dobre praktyki i komunikować je w organizacji. Niematerialne sposoby wynagradzania pracowników.

Komunikacja z pacjentem i jego rodziną – szkolenie

Szkolenie „Komunikacja z pacjentem i jego rodziną” prowadzone w ramach Projektu DOS Nowa Norma Zarządzania Jakością w Domach Opieki nad Osobami Starszymi, ma na celu zbudowanie u Uczestników szkolenia postawy „Klient w Centrum Uwagi”, nastawionej na efektywną komunikację, gwarantującą odpowiednio wysoki poziom świadczonej opieki nad Klientami Domu Opieki oraz skutecznej komunikacji z ich rodzinami.

 
Zagadnienia omawiane podczas szkolenia to: plan działania na rzecz równego traktowania, uwrażliwienie personelu Domu Opieki na potrzeby i oczekiwania Klientów i ich rodzin, zasady empatycznej i asertywnej komunikacji, radzenia sobie w trudnych sytuacjach zawodowych, przeprowadzanie trudnych rozmów, reagowanie na presję i manipulację Klientów, oraz umiejętności dostosowania się do profilu osobowościowego rozmówcy.
 
Podczas szkolenie omawiane są praktyczne sytuacje z codziennej pracy personelu Domu Opieki. Praca na konkretnych przykładach umożliwiła przełożenie wiedzy teoretycznej w praktyczną.
 
Uczestnicy szkolenia zostają wyposażeni w pakiet możliwych rozwiązań i zachowań do natychmiastowego wdrożenia w ich codziennej pracy.

MCO w Krakowie

Miejskie Centrum Opieki dla Osób Starszych, Przewlekle Niepełnosprawnych oraz Niesamodzielnych w Krakowie działa od 1964 roku www.mco.krakow.pl

Obecnie Zakład Opiekuńczo – Leczniczy w Krakowie funkcjonuje w oparciu o umowy zawarte z Narodowym Funduszem Zdrowia na świadczenie usług w zakresie świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej, opieki paliatywnej i hospicyjnej i opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Opiekę nad pacjentami sprawuje profesjonalna kadra medyczna wszechstronnie wykształconych i doświadczonych lekarzy, pielęgniarek, opiekunek i dietetyczek. W Zakładzie z pacjentami pracuje prężny zespół psychologów, rehabilitantów oraz terapeutów zajęciowych.

Zakład posiada zaplecze diagnostyczne:

  • pracownię radiologiczną
  • pracownię EKG.
W ramach struktury funkcjonowania Centrum wyróżnić można trzy oddziały (ogólny, psychiatryczny, stacjonarny medycyny paliatywnej), trzy poradnie (poradnia medycyny paliatywnej, hospicjum domowe, poradnia żywieniowa) oraz: Dzienny Dom Opieki Medycznej, Sekcję Rehabilitacji, Sekcję terapii zajęciowej i wypożyczalnię sprzętu medycznego.

Bardzo dziękujemy Zarządowi MCO w Krakowie za udział w Projekcie „DOS NOWA NORMA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W DOMACH OPIEKI NAD OSOBAMI STARSZYMI”, wsparcie merytoryczne oraz za poświęcony czas.